I pneumatiky si žádají své
Pneumatiky našich automobilů mají ve srovnání s lidmi i jistou výhodu. A to tu, že jsou v provozu v průběhu té či oné sezóny a potom si mohou na dost dlouho odpočinout. Letní pneumatiky mají volno v zimě, zimní pneumatiky „mají dovolenou“ v létě.
Jenže jak má prožívat své dny volna taková pneumatika? Má trávit ono moře času zavřená mezi čtyřmi stěnami, jenom na rozdíl od lidí nikoliv v bytě, nýbrž v garáži?
Nejspíše ano, protože pneumatiky za odvedený výkon nedostávají peníze a nemohou se tak v době, kdy nejsou vytížené, vydat někam do cizích krajů. Musí trčet doma.
Jenže i v takové chvíli by měly „relaxovat“ adekvátně. Protože kdyby tomu tak nebylo, mohlo by se to na nich neblaze podepsat. Úplně stejně jako na člověku, pokud je tento nucen strávit několik měsíců upoután někde na lůžku.
Jak že má tedy taková dovolená pneumatiky vypadat? Víte vy vlastně vůbec, ?
Pokud ne, pak vězte, že byste si měli doplnit mezery ve vědomostech. Protože ono sice skladování pneumatik není žádná věda, ale i zdánlivé banality by mohly zapříčinit nemálo budoucích problémů.
Mají-li být člověku pneumatiky v budoucnu užitečné, neměl by je jejich majitel v době, kdy nejsou využívány, nenazuté na disk vrstvit na sebe, neměl by je zavěšovat za okraj a skladovat bez obalu.
Důvody, proč tomu tak je, jsou vcelku zřejmé. Poškozují se tím totiž bočnice a časem může taková pneumatika dokonce přijít i k boulím, a to i když ji nikdo nebije. A s něčím takovým už se pak na silnici vyjet nedá. Takové pneumatiky mají stát hezky v řadě jako vojáci a jednou za čtvrt roku mají být přeskládány. Přičemž je nejlepší, stojí-li tak v ochranném obalu, protože v takovém případě se jim nemůže ani během manipulace nic stát.
A pokud jsou pneumatiky obuté na disk? Takové by se, jsa naskládány do komínku, neměly vzájemně dotýkat a neměly by být skladovány se špatným tlakem uvnitř. Měly by být v ochranném obalu nebo aspoň něčím proložené, dejme tomu docela obyčejným kusem kartonu, případně by mohly být i zavěšené jedna vedle druhé nebo naskládané do speciálního stojanu, v němž se navzájem nedotýkají. A je také více než záhodno zkontrolovat občas tlak v jejich nitru.
A ať tak či onak, měly by se pneumatiky skladovat v suchu a chladu. A naopak by se neměly válet někde na přímém slunečním světle. A to nikoliv proto, že jsou už i tak dost tmavé a mohly by se na sluníčku spálit jako lidé.
Když se pneumatiky někam správně uskladní, vydrží nám tam možná pomalu celou věčnost. Úplně jako třeba chlap, jenž se se svojí „pneumatikou“ uloží na kanape před televizní obrazovkou.